iQMaak biedt (basis)scholen de handvatten om zelf aan de slag te gaan met programmeeronderwijs


visie ____

iQMaak [ik·maak] vindt het belangrijk dat kinderen kennismaken met programmeren binnen het (basis)onderwijs.

Door te programmeren ontdekken kinderen dat een computer ook gebruikt kan worden om iets mee te maken of een probleem op te lossen. En ondertussen ontwikkelen en/of versterken ze hun probleemoplossend en creatief denkvermogen, taal- en rekenvaardigheden en ook samenwerken.

Het is niet nodig om programmeren als nieuw vak in het (basis)onderwijs te zien. Door het af en toe als werkvorm in te zetten bij andere vakken snijdt het mes aan twee kanten. De lesstof wordt behandeld en de kinderen zijn bezig met programmeren.

iQMaak biedt leraren praktische handvatten en laagdrempelige mogelijkheden om met programmeren bezig te zijn in de groep (vanaf groep 1).

Naast het geven van gastlessen, verzorgt iQMaak programmeertrainingen/-workshops voor leraren en onderwijsondersteuners.
Door leraren op te leiden zorgt iQMaak ervoor dat de kennis over programmeren in de school geborgd wordt en leraren vertrouwd raken met programmeeronderwijs.


Bedankt voor de inspirerende studieochtend! Het was informatief en praktisch tegelijk en dat zijn juist de leukste studiemomenten.

L

directeur basisschool

De inhoud (van de studiedag) vond ik erg leuk/inspirerend, waar je gelijk mee aan de slag zou willen.

leerkracht

Fijn dat deze digibeet iets meer van programmeren weet!

P

leerkracht

programmeren.

Een praktische vaardigheid, waarbij uitvinden en vindingrijkheid worden gestimuleerd. De principes van programmeren worden toegepast om apparaten uit de echte wereld te begrijpen en om betekenisvolle producten te maken. Hierdoor is programmeren een nuttig en creatief onderwerp, welke meestal resulteert in opwinding (‘hij doet het!’ en ‘dat is mooi!’).

maken.

Na de pc-revolutie en de internet-revolutie staat nu de ‘Maker Movement’ voor de deur. Een trend die gericht is op ict, innovatie, creativiteit en techniek. Door eerst iets te maken wat tastbaar is en een bepaalde functie heeft, kan er vervolgens worden teruggegrepen op de vraag: ‘Waarom werkt dit op deze manier?’. Tijdens zijn zoektocht naar het antwoord op deze vraag, leert een leerling veel.

advies.

Programmeren en de “Maker Movement” zijn 21e-eeuwse concepten die binnen het onderwijs weinig aan bod komen. Er is vaak weinig tijd en voor veel leraren is het een uitdaging om hiermee aan de slag te gaan. Deze uitdaging gaat iQMaak graag met een team of enkele leraren aan. Dankzij de ervaring en het ruime netwerk kan iQMaak een school voorzien van passend advies en/of trainingen.

hoogbegaafd.

Hoogbegaafde kinderen hebben een ‘eigen’ manier van kennisverwerving. Waar de meeste kinderen baat hebben bij herhaling van lesstof, zal een hoogbegaafd kind zich eerder gaan vervelen. Door de ruime ervaring van iQMaak met hoogbegaafdheid en hoogbegaafde kinderen, kunnen (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen bij iQMaak rekenen op doelgroepgerichte cursussen en workshops.

aanbod
____

iQMaak gaat uit van de vraag, het doel en de mogelijkheden van een school, omdat programmeeronderwijs (en ook maakonderwijs) voor veel scholen en leerkrachten nieuwe onderwerpen zijn.

Dit doet iQMaak door altijd eerst met een school in gesprek te gaan. Tijdens dit gesprek worden de vraag, het doel en de mogelijkheden besproken. Ook wordt ingegaan op de kennis van het team en de beschikbaarheid van computers/laptops. Op basis hiervan wordt een voorstel gemaakt, welke past bij de school en het budget.

Hieronder staan voorbeelden van hetgeen iQMaak een school kan bieden.

iQMaak organiseert ook programmeercursussen voor leraren met open inschrijving.
Klik hier om het aanbod van cursussen te bekijken.

Ook met een klein budget zijn er mogelijkheden om met programmeeronderwijs aan de slag te gaan.

Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden te bespreken.

Neem contact op

Nieuwsbrief

Hier kun je je inschrijven voor de nieuwsbrief van
iQMaak | programmeeronderwijs.

Via de nieuwsbrief blijf je op de hoogte van het laatste programmeeronderwijsnieuws.
Daarnaast ontvang je regelmatig praktische tips, lesideeën en/of lesbrieven.

 

Mocht het aanmelden niet lukken, verstuur dan de hiernaast gevraagde gegevens via het contactformulier.


cursussen ____

Op dit moment staat er geen eigen programmeercursus met open inschrijving gepland. Hieronder staat het aanbod welke iQMaak verzorgt i.s.m. andere organisaties.

Blijf op de hoogte van het toekomstige aanbod van iQMaak door je te abonneren op de nieuwsbrief.

Specialisatie-module Novilo: Leren programmeren voor HB-kinderen

Specialisatie-module Novilo: Leren programmeren voor HB-kinderen


Via Novilo verzorgt iQMaak een specialisatiemodule Programmeren voor HB-kinderen. Deze eerstvolgende start op 17 november 2016.

Lees meer...
blog ____
Programmeren; het is net begrijpend lezen!

Programmeren; het is net begrijpend lezen!


Het afgelopen jaar is programmeren voor kinderen steeds meer in het nieuws gekomen. Maar… wat is nu eigenlijk programmeren voor kinderen? En is het eigenlijk wel nodig? Er zijn toch al genoeg vakken!

Lees meer...

nieuws
____

Artikel in Gifted@248

Artikel in Gifted@248


In de lente 2015-editie van Gifted@248 heb ik een artikel geschreven over programmeren voor (hoogbegaafde) kinderen.

Lees meer...
Gratis lesbrieven i.s.m. Topicus/ParnasSys

Gratis lesbrieven i.s.m. Topicus/ParnasSys


I.s.m. Topicus/ParnasSys heeft iQMaak 3 lesbrieven ontwikkeld. Deze lesbrieven zijn hier aan te vragen.

Lees meer...
Lesmateriaal ScratchJr

Lesmateriaal ScratchJr


Op deze pagina staat lesmateriaal voor ScratchJr.

Lees meer...
Persbericht: Codeweek 2015 Deventer

Persbericht: Codeweek 2015 Deventer


Topicus en iQMaak nodigen Deventerse basisschoolleerlingen uit voor programmeerworkshops in de 2e Nederlandse Codeweek (10 t/m 17 oktober 2015).

Lees meer...
iQMaak initiatiefnemer ‘Leren door te maken’

iQMaak initiatiefnemer ‘Leren door te maken’


Dinsdag 4 november 2014 maken kinderen een statement met 3D-printers in de Tweede Kamer over leren door te maken in het onderwijs.

Lees meer...

over
____

 

Sjoerd Dirk Meijer

Sjoerd Dirk Meijer

eigenaar | trainer | adviseur | programmeur

enthousiast | gedreven | leraar | ICT | maker | HB-ervaringsdeskundige

ECHA Specialist in Gifted Education (in opleiding)

 

CRKBO_Instelling

contact
____

iQMaak | Tjoenerstraat 46 | 7416XN Deventer
KvK 60717998 | BTW-nummer op aanvraag

laat hieronder je bericht achter of bel 0642151759

Dit contactformulier is alleen voor volwassenen.
Ben je jonger dan 18 jaar en geïnteresseerd in het aanbod van iQMaak? Vraag dan je ouders om contact op te nemen.

captcha

Pin It on Pinterest

Share This